19 iunie 2004

28 iunie 2007

Jurnalul florii de cire?

 

Sakura Diary

 

 

19 iunie 2004

 

 

 Am aterizat ieri, 18 iunie, la orele 10.30 trecute, fix, pe aeroportul Kansai din Osaka unde ofi?erul de la vam? a fost mirat c? nu-mi amintesc adresa so?iei mele, Mayumi. I-am precizat c? veneam pentru prima dat? n Japonia pentru c? eram c?s?torit de scurt? vreme. Probabil se temeau c? sunt vreun imigrant poten?ial, c? am venit pe insul? n c?utarea fericirii. Veneam n Japonia dup? ce v?zusem la Muzeul Na?ional de Art? din Bucure?ti o superb? expozi?ie a stampei japoneze de Utamaro ?i Hiroshighe Ando, dup? ce citisem Saga lui Genji a doamnei de curte, Murasaki Shikibu[1] sau nsemn?ri de c?p?ti a lui Sei Sh?nagon[2], cartea de c?l?torii al lui Matsuo Basho[3], Oku no Hosomichi, (Drumul ngust spre provincia Oku), povestirile pentru copii ale lui Miyazawa Kenji, excelent traduse de John Bester, dup? ce privisem cam toate filmele lui Akira Kurosawa , desenele animate ale lui Hayao Miyazaki , de care m? ndr?gostisem subit ?i iremediabil n Coreea, Spirited away, Vecinul meu, Totoro, veneam n Japonia s? caut lumea aceea fabuloas? din romanele cu samurai ale lui Hagakure, care-mi ncntaser? adolescen?a ?i tinere?ea. Nu exista dup? ?tiin?a mea nici o descriere a Japoniei culturale, poate n afara celei a lui sp?tarul Nicolae Milescu care ?i intitula ultimul capitol al c?r?ii sale de c?l?torie n China chiar Descrierea vestitei ?i marii insule a japonezilor ?i ce se afl? acolo. Oricum acest capitol s-a pierdut, nu a mai str?b?tut secolele pn? la noi. Nu prea ?tiu cum ?i-a strns sp?tarul Milescu informa?iile, de vreme ce pe insul? nu aveau acces dect olandezii, dar probabil c? a f?cut apel la sursele documentare ale chinezilor. Mai cuno?team o carte publicat? n anul 1975 la editura Politic? de un reporter scnteist, Florea ?uiu[4], Japonia, un miracol, care era p?truns? de ideologia epocii n care a fost publicat? ?i era plin? de erori, unele verificate de mine pe teren. Acela?i autor avea s? recidiveze, de data aceasta cu un studiu ceva mai plin de date economice, sociologice ?i politice ntr-un volum din 1987 consacrat niponismului[5]. Aeroportul Knasai din Osaka este unul foarte modern, ?i destul de asem?n?tor cu cel din Coreea de Sud, Incheon, cel de pe care plecasem cu aproximativ o or? nainte. Era extrem de modern, de altfel poarta la care am aterizat era legat? de terminalul central printr-un tren f?r? pilot, un monorail care te ducea n cteva minute doar la punctul unde se efectua controlul vamal.

 

 Dup? ce i-am declarat vame?ului c? vizitez pentru prima dat? Japonia s-a mai lini?tit ?i mi-a urat, cu polite?ea specific? acestui popor , Bine a?i venit! M? a?teptam s? fiu rugat: Paspuoto omisete kudasai ?i s? r?spund Hai, dozo, dar ofi?erul vamal a vorbit cu mine doar n englez?. Erau primele replici din cursul de jaonez? f?r? profesor dar efortul meu nu a fost r?spl?tit de func?ionarul vamal. A zmbit cnd i-am spus ?i mi-a ntins pa?aportul. Visasem din adolescen??, cnd am v?zut primele filme cu samurai ale lui Akira Kurosawa s? vizitez aceast? ?ar? minunat? ?i acum, printr-un context de mprejur?ri favorabile, aveam la dispozi?ie o lun? ?i jum?tate pentru a o n?elege, pentru a o explora. Aeroportul Kansai din Osaka a devenit celebru n toat? lumea pentru faptul c? a fost primul de m?rimea lui, construit n ntregime pe o insul? artificial?, construit? n plin ocean. Se pare c? au ap?rut unele probleme tehnice pentru c? pistele de aterizare coboar? cu 2-3 centimetri n fiecare an. Dup? ce am schimbat vreo dou? sau trei trenuri ?i un metrou am ajuns n apartamentul nchiriat undeva n Nukata, pe care eu l-am poreclit imediat casa de p?pu?i, folosind un nume mprumutat de la titlul unei piese a dramaturgului Henrik Ibsen. De?i acesta e foarte mic, suprafa?a activ? e foarte mare, fiecare centimetru de spa?iu este folosit la maximum astfel nct suprafe?ele intr? unele n altele, n ni?te structuri concentrice de tip p?pu?i Matrio?ka. La nceput pentru un romn, obi?nuit n linii mari cu suprafa?a standard a apartamentelor ceau?iste, care nou? ni se par mici dar care unui japonez i pot p?rea uria?e, ?ocul cultural e destul de mare, mai ales c? drumurile noastre sunt mai largi, mai aerisite. Din trenul care ne transporta spre cas?, Osaka ar?ta exact ca Seulul, astfel nct ?ocul cultural a fost mai mic dect n cazul n care a? fi ajuns n Japonia direct din Romnia. n linii foarte mari, din goana aceasta a trenului, ntre cele dou? ??ri p?reau s? existe foarte multe asem?n?ri dar cnd intri s? analizezi detaliile observi c? de fapt deosebirile sunt foarte mari. Mi-am nceput, a?adar, vizita n Japonia, alergnd pe benzile rulante, n sus sau n jos, ceea ce n-ar fi fost un fapt absolut necunoscut pentru mine. Japonezele mi se p?reau toate superbe, p?reau toate mbr?cate doar n haine de firm?, p?reau chiar mai elegante dect coreencele dar domnii, mbr?ca?i n costumele lor conven?ionale, erau la fel de adormi?i ca ?i amicii lor coreeni. Trenurile ?i metroul sunt toate operate manual iar unul dintre ceferi?ti anun?? sta?ia ntr-un microfon: Tsugiwa Nukata de gozaimas!(Urmeaz? sta?ia Nukata!) iar unul dintre c?l?torii cei adormi?i se ridic? n pozi?ie biped? ?i se repede n direc?ia u?ii. Cartierul Nukata se g?se?te n zona de est a Osak?i, n Higashi Osaka. Cu ceva timp nainte de plecarea mea aici am citit un roman senza?ional al unui dintre autorii mei britanici prefera?i, David Lodge, intitulat Ve?ti din Paradis. n acesta un cuplu va c?l?tori n Hawai dar surprizele care pot ap?rea ntr-o asemenea c?l?torie se pot dovedi chiar fatale. Mitul paradisurilor naturale, pe care Mircea Eliade l descria ca fiind unul dintre miturile fundamentale ale lumii moderne, care vinde pachetele turistice ale tuturor agen?iilor de turism din lume,  nu e suficient de puternic pentru a compensa stressul care rezult? ntr-o c?l?torie ntr-o ?ar? cu un sistem de valori complet diferit cum e Japonia. Imperiul semnelor, superbul eseu al lui Roland Barthes, ar trebui recitit cnd v? pune?i n minte s? veni?i aici. Cteva fragmente au fost traduse n limba romn? ntr-un num?r despre Japonia al revistei Secolul XX publicat prin anii 70. Eu nu sunt chiar un Ion Codru Dr?gu?anu, un Philleas Phog, de?i m? str?duiesc s? nv?? cte ceva din profesia aceasta extrem de dificil? a c?l?torului. Ai nevoie de o cultur? a c?l?toriei, de un soi de senin?tate, de capacitatea de a te deta?a de propria ta cultur? ?i de foarte mult? curiozitate.

 


[1] Murasaki Shikibu, The Tale of Genji, translated and with an introduction by Edward G. Seidensticker, Tokio, Charles E. Tuttle Company, 1997

 

[2] Sei Sh?nagon, nsemn?ri de c?p?ti, traducere de Stanca Scholz-Cianca, Rao classic, 2004

 

[3] Matsuo Basho, The Narrow Road to Oku, translated by Donald Keene, Kodansha, 1997

 

[4] Florea ?uiu, Japonia, un miracol, Editura Politic?, 1975

 

[5] Florea ?uiu, Niponism, Teorie ?i ac?iune, Bucre?ti, Editura Politic?, 1987

 



Leave a Reply

(insereaza codul din stanga)
Weblog

Toate drepturile rezervate Weblog.ro

X