La teatrul No

2 iulie 2007

La teatrul N?

 

 

 Teatrul N? nu-mi era complet necunoscut, dar pot spune c? m-am apropiat de acest tip de spectacol printr-o fericit ? ntmplare. La Bucure?ti, n timpul unui festival interna?ional de teatru, am avut fericita ocazie s? asist la montarea unui spectacol extras din volumul Cinci piese N? moderne, n regia faimosului regizor de film poonez Andrei Wajda. Era un spectacol de N? modern, scris de Yukio Mishima, ce a devenit din acel moment unul din autorii mei japonezi favori?i. De asemenea, am avut ?ansa s? v?d la Bucure?ti, pe scena mare a Teatrului Na?ional, O trilogie antic?, superba montare a regizorului Andrei ?erban, regizorul romn nu a ascuns influen?a pe care tratatul lui Zeami l-a avut asupra experimentelor sale proprii, privind arta actorului ?i a spectacolului. De la bun nceput, Zeami dar ?i Peter Brook au devenit mae?trii marelui nostru regizor romn, care m? fascina n tinere?e, iar o carte a domnului George Banu, ex pre?edintele Asocia?iei Interna?ionale a Criticilor de Teatru, cred c? se nume?te Ro?u ?i aur, publicat? ini?ial n limba francez? ?i apoi tradus? ?i n romne?te despre aceast? tradi?ie cultural? japonez? mi-a deschis ochii definitiv n ceea ce prive?te complexitatea fenomenului extraordinar al teatrului N?. Oricum nu asistasem niciodat? la un spectacol de teatru N? ?i asta chiar aici n Osaka la unul din cele mai celebre teatre de acest tip din Japonia.

 Spectacolul spectatorilor afla?i n sal? a fost aproape la fel de interesant cu ceea ce avea s? se ntmple pe scen?. Am ajuns cu metroul la sal?, am cump?rat dou? bilete, apoi ne-am ales singuri locurile, pentru a avea cea mai bun? vizibilitate. n general spectatorii prezen?i n sal? erau persoane n vrst?, cu p?rul alb, probabil pensionari, de?i costul biletelor de intrare nu erau chiar att de mic, dar profesorii ?i pensionarii beneficiau de reduceri substan?iale. Erau n sal? ?i c?iva spectatori mai tineri, oricum aveam senza?ia, ca unic caucazian, c? sunt un soi de intrus. Spectacolul nu a nceput imediat, luminile din sal? nu s-au stins ?i un profesor universitar a ?inut o conferin?? despre ce urma s? vedem, f?r? ca vreunul dintre spectatori s? dea semne de ner?bdare. Ei ascultau politico?i sau n cel mai bun caz mo??iau, a?teptnd momentul nceperii propriu zise a piesei. Dup? ce conferin?a sa a ?inut aproximativ o or? ?i jum?tate, evident nu n?elegeam absolut nimic, a urmat o pauz? de aproximativ zece minute ?i reprezenta?ia de teatru N? a nceput.

 Pentru mine ce a urmat n cele cteva ore ct a durat reprezenta?ia a fost cea mai rafinat?, cea mai metafizic? experien?? teatral? la care am asistat vreodat? n via??, un soi de precipitat de teatru sau un metateatru, cum aveam s?-l definesc mai trziu. Pe scena de N?, alc?tuit? dintr-un pode? lung din lemn care se nume?te pod (hashigakari) a intrat actorul principal, purtnd pe fa?? o masc? de lemn. Aici evident se aseam?n? cu teatrul antic, cu precizarea c? diversitatea m??tilor e mai mare, la greci existnd doar dou?, masca tragic? ?i cea comic?. Sunetul vocii se izbe?te de masc? ?i se produce un ciudat efect de rezonan??, care d? vocii umane o sonoritate metalic?. V?zusem o scen? asem?n?toare n montarea lui Andrei ?erban, O trilogie antic?. Scena e din lemn de brad sau de pin, geluit ?i ?lefuit pn? la perfec?iune, cu un plc de pini picta?i pe fundalul podului ?i un intrnd, un soi de balcon al scenei principale care constituia scena secundar?, lateral? (atoza), situat? pe partea dreapt?. Cred c? a durat cteva minute pn? cnd a ajuns pe scena principal? (butai), unde se a?ezaser? n prealabil corul dar ?i cei patru instrumenti?ti de acompaniament. Costumul fantomei (shozoku), kimonoul care mi se p?rea n acele clipe izbitor de asem?n?tor cu costumele de carnaval vene?iene, cu costumul unui Arlechino venet din commedia dell arte, era cusut cu fir de aur ?i ?i atr?gea ochiul, reprezentnd un semn n sine. Mi?c?rile fantomei erau foarte precise, p??ea cu pa?i mici, f?r? s? ridice piciorul, talpa ?i p?stra contactul cu lemnul, iar mersul p?rea tr?it. n teatrul N? existau ini?ial un set de 200 de mi?c?ri standard, ( kata , ceea ce se traduce n limba japonez? prin form?, cuvnt cunoscut celor ce practic? un sport tradi?ional japonez, cel mai cunoscut fiind karate), dar pentru c? s-a mers n direc?ia simplific?rii doar vreo 30 dintre acestea mai sunt n ziua de azi utilizate. n timp, acestea au suferit o specializare, c?ci ele sunt extrem de conven?ionale ?i prin lipsa lor aparent? de mi?care exprim? de fapt un set de ac?iuni, ascultarea, privirea lunii sau a licuricilor, somnul. ?i fiecare poart?, binen?eles, un nume propriu. Sunt ni?te semne, ni?te iconi ?i din acest motiv sunt greu de n?eles pentru str?ini care nu sunt familiariza?i cu acest cod.

 Complexitatea acestui fenomen cultural dep??e?te orice imagina?ie a unui european, ?i a-i descrie toate aspectele este aproape imposibil pentru un str?in. Pe lng? costumul superb ornamentat ?i atrag aten?ia accesoriile, scrisorile, evantaiele, s?biile, felinarele, pe care actorul principal le mnuie?te, iar semiotica acestora este foarte complex?, c?ci fiecare n parte semnific? ceva, au un cod propriu, foarte specios, ininteligibil celor ce vin la teatrul N? f?r? s? citeasc? cte ceva despre acest spectacol. Fiecare evantai exprim? amprenta proprie a personajului, el joac? un rol foarte important n crearea acestei tipologii.

 Fantoma era ajutat? s? danseze de mai mul?i asisten?i, mi?c?rile ei din timpul acelor pa?i de dans p?reau pu?in caraghioase. La un moment dat a l?sat chiar s?-i cad? evantaiul, dup? ce l-a folosit n timpul dansului, iar asistentul l-a ridicat imediat de pe scen?, ?i a disp?rut cu el printr-o trap?, o deschiz?tur? din spatele scenei. Ultima pies? din acest triptic a fost, ntr-adev?r, cea a femeii care s-a transformat n demon. Dup? aproape patru ore am ie?it afar? din sala de teatru ?i am luat metroul, obosi?i dar ferici?i, ca s? mergem spre cas?. Spa?iul dintre scaune era totu?i proiectat pentru lungimea picioarelor unui localnic!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Leave a Reply

(insereaza codul din stanga)
Weblog

Toate drepturile rezervate Weblog.ro

X