Teatrul Nō, fişă de spectacol

5 iulie 2007

Teatrul N?, fi?? de spectacol

 

 

 

 Teatrul N?[1], cu varianta NOH, e o form? tradi?ional? de teatru japonez, una din cele mai vechi formule ale teatrului existente n lume. Numele sau semnific? n limba japonez? "talent" sau "abilitate," e diferit de formele teatrului din Europa, cu excep?ia poate a tragediilor din Grecia antic?. A evoluat dintr-o form? de teatru religios, intitulat sarugaku, dansul maimu?ei. De?i cei care mai performeaz? ntr-un spectacol de N? nu sunt doar actorii ci ?i povestitorii, care ?i folosesc apari?ia lor vizual? ?i mi?c?rile pentru a sugera esen?a pove?tii lor, n loc s? l pun? pe spectator s? o retr?iasc?. Teatrul acesta e foarte pu?in dinamic, efectul e mai mic dect cel al unei ac?iuni ?i se aseam?n? mai mult cu o metafor? sau o compara?ie vizual?. Spectatorii educa?i cunosc subiectul piesei foarte bine astfel nct ceea ce ei apreciaz? sunt simbolurile ?i aluziile subtile la istoria cultural? japonez?, tradus? cu ajutorul cuvintelor ?i a mi?c?rilor. N? s-a dezvoltat din forme antice de dans ?i a ap?rut n timpul unor festivaluri la altare sau temple, care s-au desf??urat ntre secolele al XII-lea ?i al XIII-lea. N? s-a desprins treptat de celalte forme de teatru n cursul secolului al XIV-lea ?i a fost rafinat continuu pn? n anii epocii Togugawa (1603-1867). A devenit o dram? ceremonial? jucat? n timpul unor s?rb?tori de actori profesioni?ti pentru o clas? de lupt?tori, dar era ntr-un anume sens ?i o form? rug?ciune pentru pace, longevitate , ?i prosperitate elitelor sociale. n afara caselor de nobili au existat spectacole la care publicul larg putea asista. Colapsul societ??ii feudale n era Restaur?rii Meiji (1868) a pus n pericol existen?a teatrului N? cu toate c? o mn? de actori de ini?iativ? au ncercat s? salveze aceast? tradi?ie. Dup? cel de-al Doilea R?zboi Mondial totu?i, interesul ar?tat de un num?r foarte mare de tineri educa?i a condus la o rena?tere a acestei forme de teatru tradi?ional.

 

 

  Sunt cinci forme diferite de teatru N?. Primul tip, piesa kami (zeu) spune o poveste sacr? a unui altar shintoist. Cel de-al doilea, shura mono ("pies? de lupt?"), este centrat? pe lupt?tori. Cel de-al treilea, katsura mono ("pies? cu peruc?"), are un protagonist femeie, care joac? n travesti. Cel de-al patrulea, cu un con?inut variat include gendai-mono ("piesa cu subiect contemporan") n care povestea este contemporan? sau realist? ?i nu con?ine elemente legendare sau supranaturale- sau kyojo mono ("piesa femeii nebune")-n care protagonista nnebune?te din cauza pierderii unui amant sau a unui copil. Cel de-al cincelea tip ?i ultimul este kiri, sau kichiku (piesa "final?," sau piesa cu un" demon "), n care diavoli, animale stranii sau fiin?e naturale ?i fac apari?ia. O pies? N? tipic? este relativ scurt?, n ea dialogurile sunt accidentale, servind mai curnd ca un cadru pentru mi?c?ri ?i muzic?. Un program N? standard const? din trei piese, selectate cu grij? dintre cele cinci tipuri, astfel nct s? fie ob?inut? unitatea artistic? dar ?i starea de spirit dorit?, de obicei o pies? din ultima categorie ncheie orice reprezenta?ie. Kyogen, sunt ni?te schi?e umoristice care au fost ini?ial prezentate ntre actele teatrului N?, ca un soi de interludiu comic, dar care ulterior s-au autonomizat. Programul se poate deschide cu o un moment de okina, care este o invocare a p?cii ?i prosperit??ii cu ajutorul dansului. Exist? trei roluri majore n teatrul N?, actorul principal, shite, actorul subordonat , waki ?i actorii de kyogen, dintre care unul este chiar naratorul textului N?. Fiecare actor este produsul educa?iei a cinci ?coli diferite de teatru N?, fiecare avnd stilul ei special ?i are propriul s?u loc unde joac? pe scen?. n rolurile secundare sunt incluse cele ale ajutorului (tsure), ale unui "b?iat" (kokata), ?i ale ajutoarelor care nu vorbesc (tomo). Acompanimentul este produs de un cor instrumental alc?tuit din patru muzicieni (hayashi) care cnt? la flaut (nokan), o tob? mic? de mn? (ko-tsuzumi), o tob? mare de mn? (o-tsuzumi), ?i o tob? mare japonez? (taiko) ?i dintr-un cor mai mare (jiutai) alc?tuit din 8-10 cnt?re?i. Recitarea (utai) e unul din elementele cele mai importante ale spectacolului. Fiecare por?iune a textului scris poart? ni?te indica?ii asupra modului de recitare ?i al modului de acompaniament sau dans, de?i asemenea indica?ii de scen? pot sau nu s? fie respectate. Fiecare tip de dialog sau cntec poart? un nume, sashi este un soi de recitativ; uta sunt cntecele propriu zise; rongi, sau dezbaterea este intonat? ntre cor ?i actorul principal, shite; ?i kiri este corul cu care piesa se ncheie. Un num?r de aproximativ 2,000 de texte pentru teatrul N? s-au p?strat integral, dintre care doar 230 sunt p?strate ?i performate n repertoriul modern.

 


[1] vezi ?i Octavian Simu, Dic?ionar de literatur? japonez?, bucure?ti, editura Albatros, 1994,  unde pot fi descoperite toate glosele privitoare la termenii literari, N?, bugaku, sarugaku, kyogen, kabuki, renga, haiku, etc.  E o carte extrem de util? ?i pentru un public mai larg.

 



Leave a Reply

(insereaza codul din stanga)
Weblog

Toate drepturile rezervate Weblog.ro

X